Napęd do bram – jak przygotować go do zimy?

24 października 2022

fotHu! Hu! Ha! Nasza zima zła!” słyszymy w tekście popularnej dziecięcej piosenki. Choć współczesne zimy nie są już tak srogie i mroźne jak kiedyś, wciąż mogą nam się mocno dać we znaki.

Z myślą o nadchodzącym sezonie zimowym zadbajmy więc o konserwację napędu do bramy wjazdowej oraz garażowej. Podpowiadamy co zrobić, żeby zapewnić sobie wygodny dostęp do garażu i posesji niezależnie od pogody.

 

Duże wahania temperatur, na przemian opady marznącego deszczu i śniegu, porywisty wiatr ­– zimowa auranas nie rozpieszcza i może mieć również negatywny wpływ na działanie mechanizmów napędzających naszą bramę wjazdową oraz garażową. Żeby uniknąć problemów z otwieraniemi zamykaniem bramy, a także konieczności przeprowadzenia kosztownych napraw, lepiej już teraz przygotować konstrukcję na wymagające warunki pogodowe. Jak to zrobić?

Jak zadbać o napęd do bramy wjazdowej?

O automatykę do bram trzeba dbać regularnie i co najmniej 2 razy w roku przeprowadzać jej przegląd. Najlepiej zrobić to również przed zimą, szczególną uwagę zwracając na wszystkie elementy elektroniczne, takie jak centrale sterujące, fotokomórki czy lampy ostrzegawczei ich okablowanie. Zadanie to można powierzyć serwisantowi. O czym wartopamiętać? – W przypadku bramy przesuwnej, poza sprawdzeniem elektroniki, upewnijmy się także, czyna listwie zębatej lubszynie jezdnej nie znajdują się zabrudzenia mogące blokować ruch bramy, a więc piasek i liście, a zimą śnieg i lód– doradza Roman Trzciński Dyrektor Działu Technicznego BFT Polska, firmy sprzedającej wysokiej jakości automatykę do bram –Przy pracach konserwacyjnych przestrzegajmy zawsze wskazówek zawartych w instrukcji dla użytkownika zawartej w dokumentacji produktu.Bramy skrzydłowej nie powinniśmy używać jako „pługa” do odśnieżania śniegu, gdyż może dojść do przeciążenia. Jeśli stoimy teraz przed zakupem napędu, to zapoznajmy się z zakresem temperatur, w jakich może pracować siłownik. Nasze produkty pracują bezproblemowo przy temperaturach od -20°C do 55°C. Do bram skrzydłowych, ze skrzydłami o długości do 4 metrów i wadze do 500 kg,bardzo dobrze sprawdza się model Phobos BT A, który posiada również funkcję furtki przydatną wówczas, gdy chcemy na przykład wpuścić kuriera lub gości– dodaje ekspert.

Poza przeprowadzeniem jesiennego przeglądu, nie zapominajmy także o regularnym sprawdzaniu stanu poszczególnych elementów bramy w czasie zimy, aby upewnić się, że żadne zabrudzenia nie ograniczają pracy automatyki, a w szynie jezdnej nie zalega błoto.Warto zadbać też o bieżące odśnieżanie podjazdu i konstrukcji bramowej, co zapobiegnie jej oblodzeniu.

Konserwacja napędu bramy garażowej

Napęd do bramy garażowej nie jest bezpośrednio narażony na działanie czynników atmosferycznych tak jak siłownik do bramy wjazdowej. Dla jego bezproblemowej pracy równie ważne są jednak systematyczne przeglądy, żeby uniknąć „czarnego scenariusza” – na przykład zacięcia się bramy i wychłodzenia budynku w przypadku, gdy garaż jest zintegrowany z bryłą domu. Przed zimą sprawdźmy więc wszystkie mechaniczne elementy zarówno samej bramy, jak i napędu: uszczelki, okucia, linki, zawiasy i fotokomórki. Skontrolujmy je pod kątem poprawnego działania, ale też ewentualnych zanieczyszczeń. Po odłączeniu siłownika od zasilania możemy sprawdzić poprawność działania mechanizmu odblokowania ręcznego, a z fotokomórek bramy usunąć kurz czy też pajęczyny, żeby nie zakłócały prawidłowego działanie produktu.Prowadnice, łożyska, rolki i zawiasy można natomiast zabezpieczyć specjalnym smarem, a następnie uruchomić napęd, żeby wykonał kilka pełnych cykli, co zapewni dotarcie smarowidła do wszystkich zakamarków.

Zalegający na podjeździe śnieg, lód i błoto pośniegowe mogą utrudniać pracę bramy lub powodować jej przymarzanie, dlatego zadbajmy o regularne odśnieżanie tej przestrzeni. Jeśli planujemy zakup napędu, to podobnie jak w przypadku siłownika do bram wjazdowych, zwróćmy uwagę na zakres temperatur, w jakich może on działać. Jest to szczególnie ważne w przypadku nieogrzewanych pomieszczeń. Wysokiej jakości, dobrze zamontowany i serwisowany sprzęt zapewni nam bezproblemową eksploatację przez długie lata. W przypadku konstrukcji segmentowych dobrym rozwiązaniem jest np. siłownik elektromechaniczny Botticelli Smart BT A od BFT, przeznaczony do intensywnego i bardzo intensywnego użytkowania. Nadaje się on do instalacji do bram o różnych wysokościach, dzięki dużemu wyborowi szyn zarówno z łańcuchem, jak i paskiem.

Przygotowujemy nasze domy na tegoroczną zimę głównie, jeśli chodzi o ogrzewanie oraz oszczędność energii. Zadbajmy również odpowiednio o elementy, z których korzystamy praktycznie codziennie – bramę wjazdową i garażową oraz napędzające ich pracę siłowniki. Dzięki temu zyskamy wygodny, bezpieczny dostęp do garażu oraz posesji, bez względu na warunki pogodowe i unikniemy strat cennego ciepła z budynku.

Żródło: Aveex Sp. z o.o.

 

Zobacz także ...

fotZa oknem melancholijny widok:miasto spowite mleczną aurą. Czyż to nie wygląda pięknie? Zanim rozpłyniemy się jednak w zachwytach, warto zdać sobie sprawę z tego, że ta mglista przesłona to może być również… smog.

Więcej …
 

fotJeśli zaczynasz spędzać wieczory przy kominku z kubkiem gorącej herbaty w dłoniach, to znak, że przyszła zima. Wystarczy wyjrzeć przez okno, aby przekonać się, że na zewnątrz zrobiło się biało. Śnieg to niewątpliwie piękny atrybut tej pory roku, a więc czekamy na niego z utęsknieniem.

Więcej …
 

fotJesień to dobry czas na przeprowadzenie prac porządkowych w ogrodzie i przygotowanie zielonej przestrzeni do nadchodzącej zimy. Nawożenie i przesadzanie roślin, nowe nasadzenia, spulchnienie oraz odchwaszczenie gleby – przy tych działaniach nie obędzie się bez wykorzystania narzędzi, takich jak szpadel czy motyka. Z dobrymi akcesoriami praca w ogrodzie może być prawdziwą przyjemnością!

Więcej …
 

 

 

Więcej …

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zobacz politykę prywatności.

Rozumiem i akceptuję.
Prawo telekomunikacyjne.